اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

فارس من| زاغی: ارقام میوه مقاوم در برابر آفت مگس مدیترانه نداریم

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندرا با بیان اینکه ارقام مقاوم در ارتباط با آفت مگس مدیترانه در استان نداریم، گفت: تمام میوه‌ها از جمله سیب، گلابی، انار، انجیر،خرمالو و ارقام مرکبات خسارت‌هایی داریم.

فارس من| زاغی: ارقام میوه مقاوم در برابر آفت مگس مدیترانه نداریم

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، مخاطبان این رسانه با ثبت سوژه‌ای با عنوان «بلای مگس مدیترانه ای بر مرکبات» خواستار پیگیری خبرنگاران فارس در این زمینه شدند، آنان در توضیح این سوژه عنوان کردند؛ مگس مدیترانه‌ای یکی دوسالی می‌شود که  تعداد آن خیلی افزایش یافته، تا وقتی یادمان می‌آید هیچ وقت نارنگی کرم خورده ندیده بودیم ولی این آفت امسال به خیلی از باغداران ضربه زده و اقتصاد استان مازندران را که درآمدش متکی به محصولات زراعی و باغی است تهدید می‌کند.

درخواست ما از مسؤولان جهادکشاورزی این است اطلاع رسانی بیشتری درباره مگس مدیترانه ای به کشاورزان صورت گیرد و اینکه تحقیقی و پژوهشی درباره خاستگاه و پیدایش این موجود و اینکه چرا یک دفعه این همه جمعیت آن زیاد شده انجام دهند.

 

مورد دیگر اینکه لازم است مسؤولان جهاد کشاورزی ارقام مقاوم به آفت را به باغداران معرفی کنند، بعضی وقت‌ها احساس می‌کنم گونی مگس را کسی در استان پخش کرده بخاطر اینکه یکباره جمعیت مگس‌ها افزایش یافته و این موضوع سبب می‌شود کسانی هم که مشتری مرکبات شمال هستند کم کم از دست می‌روند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: امسال باتوجه به پیش آگاهی که در زمستان انجام شده به این نتیجه رسیدیم جمعیت مگس افزایش خواهد داشت.

عبدالرحمن زاغی افزود: در این زمینه  بحث برگزاری کلاس‌های آموزشی، آموزش چهره به چهره و نصب بنر درروستاهای استان در دستور کار قرار دادیم.

وی با اشاره به برگزاری رزمایش پدافند غیرعامل  در استان، اضافه کرد:بیش از 2300 مورد کلاس و کارگاه آموزشی و همچنین پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی را برای افزایش آگاهی باغداران در دستور کار قرار دادیم.

 

مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی مازندران بیان کرد: جمعیت آفت مگس مدیترانه در سال گذشته به‌دلیل بالا بودن وضعیت دمای هوا افزایش یافت به همین تعداد ایستگاه‌های ردیابی آفت را نیز در سطح استان افزایش دادیم.

زاغی درباره خاستگاه این آفت، تصریح کرد: این آفت جهانی بوده و در بیش از 80 کشور دنیا وجود دارد و از سال 54 وارد کشور شد ولی از سال‌های 59 تا 61 یک برهه در مازندران را درگیر کرده ولی بعد از سرمای شدید در سال 61 جمعیت آفت کاهش یافته و مجددا از سال 85 تاکنون مازندران درگیر آفت شده است.

وی ادامه داد: روش‌های مبارزه با آفت مگس مدیترانه شامل نصب تله، بحث بیولوژی آفت و سایر مسائل است که جها کشاورزی مازندران در دستور کار قرار دارد.

 

مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی مازندران با اعلام اینکه تا سال 96 در زمستان شکار مگس میوه نداشتیم، اظهار کرد: در سال 97 مجددا به دلیل افزایش دمای هوا درگیر شدیم که نشان می‌داد امسال سال ناآرامی خواهیم داشت به‌طوری‌که یک نسل بیشتر داریم.

زاغی با بیان اینکه ارقام مقاوم در ارتباط با آفت مگس مدیترانه در استان نداریم، گفت: تمام میوه‌ها از جمله سیب، گلابی، انار، انجیر،خرمالو و ارقام مرکبات خسارت‌هایی داریم و تنها گونه مقاوم کیوی پرزدار است.

وی در پایان با تاکید بر ضرورت مشارکت بهره برداران، خاطرنشان کرد: توصیه کارشناسان کشاورزی بر مدیریت آفت بوده و نمی‌توان آن را ریشه‌کن کرد.

انتهای پیام/86034/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول